09 April 2010

Zikir Harian

" Dengan berzikir kepada Allah gumpalan ketakutan... kecemasan dan kesedihan... akan lenyap. Selain itu segala beban hidup dan masalah kehidupan akan hilang "


Kesan Berzikir Pada Otak

Apabila kita berzikir, dengan mengulagi kalimah Allah seperti subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini memyebabnya berlaku satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang kali aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambahkan tenaga bio-elektrik. Lama kelamaan kumpulan saraf yang aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif.

Dengan itu, otak akan menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melibat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kritif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak bergitu. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Rasulullah bersabda :

"Orang-orang Mufradun Al Mustahtarun adalah orang-orang yang paling beruntung, mereka selalu berzikir kepada Allah, dosa-dosa mereka diringankan oleh banyak zikir mereka, sehingga mereka menemui Allah dalam keadaan bersih dari segala dosa" (Riwayat Tirmidzi dan Thabrani)

"Barangsiapa yang duduk atau berbaring di suatu tempat dan ia tidak berzikir kepada Allah, maka orang itu ada kekurangan dari Allah" (Riwayat Abu Dawud dengan isnad hasan)

"Dunia ini adalah terlaknat, terlaknat pula apa-apa yang ada di atasnya, melainkan zikir kepada Allah dan apa-apa yang menyamainya, juga orang yang alim serta orang yang menuntut ilmu" (Riwayat Termidzi, Hadis Hasan)

"Hendaklah kamu berzikir kepada Allah, sehingga orang-orang mengatakan bahawa kamu telah gila" (Riwayat Al Hakim)

3 comments:

ieYna said...

Nak tanya nie? kau amalkan tak ayat nie sehari-hari.

UcU said...

kadang-kadang je....ok la tu... nak tanya balik ne.."kamu ada ke amalkan selalu ?"

ieYna said...

selalu tak delah..tapi kadang-kadang.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails